Kampioen ontsnapt aan nederlaag

Veelvoudig damkampioen Cor de Jong speelde vrijdagavond zijn eerste competitiewedstrijd van seizoen. Tegenstander Lennart Bolks kon zijn ogen niet geloven toen hij in het middenspel na een blunder van Cor drie schijven kon offeren om er vier terug te slaan.

Na deze slagwisseling hield hij een gewonnen stelling over maar de zenuwen gingen toen bij Lennart een rol spelen. Bovendien ging De Jong uit tactische overwegingen sneller spelen. Er was nog steeds een gewonnen stelling op het bord, maar tot ieders verrassing ging Lennart in op een remisevoorstel van Cor en liet daardoor een unieke kans op een overwinning liggen. De Jong gaf na afloop toe dat zijn eindstelling inderdaad hopeloos was…

De broederstrijd tussen Peter en Klaas de Graaf werd dit keer een overwinning voor Peter. In het middenspel voerde Peter een damzet uit, die weliswaar twee schijven extra kostte, maar in het eindspel ruilde Klaas foutief af en kon Peter meerdere schijven van het bord slaan en de winst opeisen.

Lammert Korlaar en Alexander van de Mheen hielden elkaar keurig in evenwicht en daar zal Alexander toch niet tevreden mee geweest zijn. Qua sterkte heeft Alexander een duidelijk hogere rating, maar Lammert had zijn zaakjes vrijdag echter goed op orde en pakte de remise.

Klaas van Dijk en Anne Wouda speelden een wedstrijd op het scherp van de snede en het bleef tot laat op de avond een spannende strijd. Omdat beide spelers steeds tijdig de gevaren ontdekten, eindigde deze leuke wedstrijd in een remise