Muijs klopt Kasangaki

Afgelopen vrijdag waren er om diverse redenen slechts drie wedstrijden voor de onderlinge competitie. Het waren wel drie mooie wedstrijden.
Lammert Korlaar en Peter de Graaf gaven elkaar geen duimbreed toe. Het bleef wel spannend tot het laatst aan toe.
In een uitgedund dammeneindspel bood Lammert aan Peter remise aan. De regel is dat je dan eerst een zet moet doen en dan het remiseaanbod kunt doen. Gelukkig vond Lammert eerst dus wel de juiste zet, waarna de remise een feit was. Indien Lammert zijn dam verkeerd had gemanoeuvreerd, had Peter namelijk alsnog de winst kunnen pakken.

Wim Muijs mocht het opnemen tegen Jude Kasangaki. Deze van oorsprong Oegandese dammer kan het menig plaatselijke dammer klap lastig maken en speelt veelal op slagzetten. Minpuntje is dat hij nog weleens te snel schuift en daardoor zijn positiespel verwaarloost. Tegen Wim kwam hij tijdelijk een schijf achter, maar nadat hij weer materieel evenwicht had werd hij dwangmatig naar de slachtbank gedreven. Uiteindelijk moest hij verplicht een schijf offeren en enkele zetten later gaf Jude sportief op.

De derde wedstrijd duurde het langst en werd gespeeld door de twee Klazen. Na een strijd van ruim drie uur was Klaas van Dijk dan toch Klaas de Graaf de baas. Na een, hoe kan het ook anders, Hollandse opening kwamen beide liefhebbers op bekend terrein. Het middenspel leverde dan ook geen voordeel op. Het eindspel leverde wel alsnog een winnaar op. Klaas van Dijk greep na een sterk eindspel via een slagzetje toch de volle buit.